ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ posted by

Λίνα Τόνια: «Η δημιουργία για μένα ήταν πάντα ένα παράθυρο στο φως» (συνέντευξη)

lina (Αντιγραφή)

Συνέντευξη στο Bright Greece

Η πολυβραβευμένη συνθέτις μιλάει στo Bright Greece για την κλασική μουσική, τα πλάνα της για το μέλλον και τη δημιουργική Ελλάδα

«Συνθετικά σαν παιδί ξεκίνησα ακολουθώντας αρχικά το ένστικτο μου, μπαίνοντας σε έναν χώρο που ένιωθα ότι είχε περισσότερα πράγματα να ανακαλύψω κι έπειτα απορροφήθηκα από αυτό εξαιτίας του πλούτου που μου προσέφερε.»

Η πολυβραβευμένη Λίνα Τόνια ασχολείται με τη μουσική από 6 ετών. Με όπλα το ταλέντο της και σκληρή δουλειά, η νεαρή συνθέτρια με το αξιοζήλευτο βιογραφικό έχει αποσπάσει μια σειρά από βραβεία και τιμητικές διακρίσεις στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.

Σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης σύνθεση κι έπειτα συνέχισε με μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές στα Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και της Βιέννης.

Συμμετείχε στην ομάδα συνθετών για την παραγωγή της έκδοσης σύγχρονων νέων έργων με εκπαιδευτικό χαρακτήρα «Music Without Borders» σε συνεργασία με τον ιταλικό εκδοτικό οίκο Sconfinarte Editions που εδρεύει στο Μιλάνο. Τον Ιούνιο του 2012 παίχτηκε η όπερα δωματίου της «Ο ΔΙΩΓΜΕΝΟΣ» από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο θέατρο Ολύμπια της Αθήνας ενώ τον Απρίλιο του 2013 παίχτηκε το έργο της «LE MIRAGE» από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ύστερα από παραγγελία της Ορχήστρας.

Τον Οκτώβριο του 2013 παρουσιάστηκε η σύνθεση της «KIVOS» για 12 βιολοντσέλα στην αίθουσα συναυλιών Μusikverein της Βιέννης, έργο που απέσπασε το Βραβείο του Διαγωνισμού Σύνθεσης για 12 Βιολοντσέλα που διοργάνωσε το Πανεπιστήμιο της Βιέννης σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τεχνών του Muerz τον Ιούνιο του 2013.

Λίνα Τόνια
Λίνα Τόνια

Μεγάλη της επιτυχία αποτέλεσε η ανάληψη του τρίτου βραβείου για το έργου της «NEUMA», για σόλο βιόλα στον 1ο Διεθνή Διαγωνισμό Σύνθεσης για Βιόλα που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι στις 5 Απριλίου 2014 και η ευκαιρία για έκδοσή του από τον γαλλικό εκδοτικό οίκο Sempre Piu καθώς και η επιλογή της από το γνωστό στο χώρο “Arditti Quartet” για παρουσίαση της δουλειάς της στο Λονδίνο στις 23 Απριλίου 2014.

Η πιο πρόσφατη διάκρισή της ήταν το 3ο βραβείο που κέρδισε στο Διεθνή Διαγωνισμό Σύνθεσης του Ζάγκρεμπ για όπερα δωματίου, με το έργο της «Fear &(s) the Love»

Το Bright Greece μίλησε μαζί της για τα πλάνα της για το μέλλον, τη δημιουργική Ελλάδα και τις συμβουλές που θα έδινε σε νέα παιδιά που θέλουν να ακολουθήσουν το δικό τους μουσικό άστρο.

Τι σας οδήγησε να διαλέξετε τον -εκ των πραγμάτων δύσκολο- δρόμο της κλασικής μουσικής και της σύνθεσης;

Από πολύ μικρή ηλικία έτρεφα μεγάλη αγάπη τόσο στη μουσική όσο και στην ποίηση. Η ποίηση ήδη από τα δεκατρία μου χρόνια έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ώθηση προς τη δημιουργία γιατί αντιλαμβανόμουνα περισσότερο τα νοήματα των λέξεων από εκείνα της μουσικής κι έτσι μπορούσα να πλάθω τους δικούς μου νοηματικούς κόσμους γράφοντας. Όσο μεγάλωνα και αποκτούσα περισσότερες γνώσεις στη μουσική η ανάγκη αυτή μεταπήδησε στη σύνθεση.

«Η δημιουργία για μένα ήταν πάντα ένα παράθυρο στο φως»

Η δημιουργία για μένα ήταν πάντα ένα παράθυρο στο φως, όπου από εκεί έβλεπα, άκουγα και αισθανόμουνα τον κόσμο. Στην αρχή ήταν ένα μικρό βήμα μέσα από λυρικές μελωδικές σκέψεις απλά διατυπωμένες που πάντα έκλειναν στο τέλος με μία αμφιβολία, μήπως αγγίζω κάτι που δεν πρέπει! Συνεχίζοντας ένιωθα όλο και περισσότερο να έλκομαι από αυτή διαδικασία που σχετικά σύντομα επιβεβαιώθηκε ως ένας μονόδρομος στη ζωή μου.

Το ερώτημα, είναι γιατί συνέβη αυτό με την κλασική ή πιο σωστά με την εξέλιξη της κλασικής όπου είναι η σύγχρονη μουσική, τη στιγμή που γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μία χώρα που δεν προσφέρει πολλά κίνητρα, όπως επίσης ούτε πολλά ακούσματα σε εκείνους που θα ήθελαν να στραφούν σε αυτό το είδος.

Συνθετικά σαν παιδί ξεκίνησα ακολουθώντας αρχικά το ένστικτο μου, μπαίνοντας σε έναν χώρο που ένιωθα ότι είχε περισσότερα πράγματα να ανακαλύψω κι έπειτα απορροφήθηκα από αυτό εξαιτίας του πλούτου που μου προσέφερε. Η αίσθηση μίας ολότητας που με καλούσε να τη δημιουργήσω και όχι να αναδημιουργήσω κάτι από το παρελθόν ή το ήδη υπάρχον. Αντιλαμβάνομαι αυτόν τον χώρο με τον ίδιο τρόπο που περιέγραψε την ποίηση ο Ελύτης στα μικρά έψιλον «..σαν μία πηγή αθωότητας γεμάτης από επαναστατικές δυνάμεις, που αποστολή μου είναι να τις κατευθύνω επάνω σ‘ έναν κόσμο απαράδεκτο για τη συνείδηση μου, ελπίζοντας, μέσα από συνεχείς μεταμορφώσεις, να τον κάνω πιο σύμφωνο με τα όνειρα μου. Πιστεύω γι αυτό στις αισθήσεις, που τις κινητοποιώ προς μία αδοκίμαστη έως σήμερα κατεύθυνση, αποβλέποντας σε μία Ελευθερία που να είναι αντίθετη προς όλες τις Εξουσίες και σε μία Δικαιοσύνη που να ταυτίζεται με το απόλυτο φως.»

Είστε ένας άνθρωπος που έχει εμπειρία και από το εξωτερικό – τι «πήρατε» από εκεί και τι πιστεύετε ότι «δώσατε» ως μια Ελληνίδα καλλιτέχνις;

Στο εξωτερικό υπάρχει ένα αισθητά μεγαλύτερο ενδιαφέρον προς αυτό το είδος της μουσικής σύνθεσης με το οποίο ασχολούμαι και ένα από τα πράγματα που απολαμβάνω κάθε φορά είναι η άνεση που μου προσφέρει εκείνο το περιβάλλον να εκφράζομαι μέσω της μουσικής μου και να αισθάνομαι ότι το κοινό αντιλαμβάνεται την έκφραση μου. Μάλιστα, ακόμη και μία μερίδα κόσμου που δεν γνωρίζει αυτή τη μουσική φαίνεται να ενθουσιάζεται και να τη θαυμάζει.

Αυτή η μικρή στιγμιαία αγάπη που δέχεται κανείς από το περιβάλλον του για κάτι που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί στ’ αλήθεια να εκτιμηθεί εξαιτίας του ότι ανήκει στον πνευματικό χώρο, παρόλα αυτά και μόνο αυτή η αίσθηση να υποδέχεται το κοινό με αγάπη το έργο του καλλιτέχνη είναι ένα είδος ανάτασης και ανανέωσης που τον ενθαρρύνει να συνεχίσει δημιουργικά.

Έπειτα από το εξωτερικό δέχομαι τη χαρά της συνεργασίας με μουσικούς, μουσικά σχήματα και ορχήστρες σε τόσο πυκνό βαθμό που στην Ελλάδα δεν θα μπορούσε να συμβεί κάτι παρόμοιο. Αυτό λειτούργησε και συνεχίζει να λειτουργεί ως μία κινητήρια δύναμη στην δουλειά μου. Η μεγαλύτερη ικανοποίηση για τον καλλιτέχνη είναι να βλέπει το έργο του να αποκτά ζωή και αυτή τη ζωή να τη μοιράζει γύρω του.

«Η μεγαλύτερη ικανοποίηση για τον καλλιτέχνη είναι να βλέπει το έργο του να αποκτά ζωή και αυτή τη ζωή να τη μοιράζει γύρω του».

Λίνα Τόνια
Λίνα Τόνια

Κάνετε με τη μουσική σας την Ελλάδα λίγο πιο «φωτεινή» –ποιοι άλλοι τομείς στη χώρα μας πιστεύετε ότι είναι εύφοροι,έτοιμοι για δημιουργία;

Καθημερινά διαβάζουμε ευχάριστες ειδήσεις για Έλληνες που διακρίνονται για τις καινοτόμες ιδέες τους στο εξωτερικόΠιστεύω ότι στο χώρο των θετικών επιστημών ολοένα και περισσότεροι νέοι άνθρωποι υποστηρίζουν με τη δουλειά τους την αισιόδοξη πλευρά της Ελλάδας. Οτιδήποτε εντάσσεται στο χώρο της έρευνας προσφέρεται για εξέλιξη και δημιουργία.

Ποιοί είναι οι στόχοι σας για το μέλλον; Βλέπετε τον εαυτό σας να διατηρεί ως βάση του την Ελλάδα;

Θα ήθελα να διατηρήσω ως βάση μου την Ελλάδα διότι θα με ενδιέφερε πολύ να αναπτύξω το ενδιαφέρον και τη γνώση των νέων ανθρώπων σ΄ αυτό το ιδιαίτερο είδος μουσικής σύνθεσης. Με λίγα λόγια θα ήθελα να συμβάλω ώστε να δημιουργηθεί ένα μεγαλύτερο ακροατήριο, περισσότερο εκπαιδευμένο το οποίο θα μπορέσει σταδιακά να αποκτήσει μία κρίση για αυτό το είδος τέχνης αλλά και μία γνώση γύρω από αυτό.

Ποια είναι μια συμβουλή που θα δίνατε σε ένα παιδί που αγαπάει τη μουσική και θα ήθελε να μπει σε αυτόν το χώρο επαγγελματικά;

Να δοθεί σαυτό το αντικείμενο με συνέπεια και εργατικότητα έτσι ώστε το μέλλον να τον ανταμείψει.

Επισκεφθείτε τον ιστότοπο της Λίνας Τόνια για περισσότερα στοιχεία σχετικά με την ίδια και το έργο της

Συνέντευξη: Μαριάννα Σκυλακάκη   |   Φωτογραφίες: Αχιλλέας Μένος

brightgreece.org

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *