Προγραμματικό πλαίσιο με βαρύνουσα σημασία για την χωροταξική οργάνωση, τον πολεοδομικό σχεδιασμό και τις κατευθύνσεις αναπτυξιακής πολιτικής την προσεχή 15ετία, αποκτά το μεγαλύτερο τμήμα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης, που αναμένεται να κυρωθεί με νόμο από το….
Ήδη τον περασμένο μήνα, ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος Θεσσαλονίκης (Ο.Ρ.ΘΕ.) – νομικό προσώπου δημοσίου δικαίου, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, που εποπτεύεται από τον υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και είναι αρμόδιο για την εφαρμογή του Ρυθμιστικού Σχεδίου – μετά από μακρά περίοδο διαβούλευσης των εμπλεκόμενων φορέων, που διήρκεσε επί τέσσερα σχεδόν χρόνια, υπέβαλλε το κείμενο του σχεδίου νόμου στην Εκτελεστική Επιτροπή του Ο.Ρ.ΘΕ.
Το σχέδιο νόμου για το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης, αναμένεται να τεθεί στη συζήτηση που θα έχει την Παρασκευή 20 Ιουλίου ο υπουργός Π.Ε.Κ.Α. κ. Ευάγγελος Λιβιεράτος με τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ο.Ρ.ΘΕ., στο πλαίσιο της επίσκεψης του πρώτου στη Θεσσαλονίκη.
Εν τω μεταξύ, το Διοικητικό Συμβούλιο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (Π.Ε.Δ.) Κεντρικής Μακεδονίας, που συνεδρίασε την Τετάρτη 18 Ιουλίου, αποφάσισε να ζητήσει από τον Ο.Ρ.ΘΕ. και τον υπουργό, να συζητηθούν αναλυτικά σε ειδική διαδικασία οι παρατηρήσεις και προτάσεις που διατύπωσαν οι δήμοι για το σχέδιο νόμου.
Η Π.Ε.Δ. Κεντρικής Μακεδονίας, αξιώνει να γίνουν αποδεκτά τα αιτήματα ορισμένων δήμων για αλλαγές και τροποποιήσεις του σχεδίου νόμου και ζητά να διατηρηθεί ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης ως αποκεντρωμένη δομή, με ενίσχυση της υπόστασης και των αρμοδιοτήτων του – τη στιγμή μάλιστα που από ορισμένους κύκλους εκφράζονται ανοιχτά ανησυχίες για το ενδεχόμενο κατάργησής του, στο πλαίσιο των κυβερνητικών μέτρων για την μείωση του δημόσιου τομέα στη χώρα.
Στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Π.Ε.Δ. συμμετείχε και ο δήμαρχος Αλεξάνδρειας κ. Φώτης Δημητριάδης, ο οποίος κατέθεσε εγγράφως πρόταση να περιληφθεί στο κείμενο του σχεδίου νόμου αναφορά, για την αξιοποίηση και χρήση του στρατιωτικού Αεροδρομίου Αλεξάνδρειας ως Εμπορευματικού Αεροσταθμού (Cargo) με σκοπό την διακίνηση, των νωπών κυρίως, αγροτικών προϊόντων της Κεντρικής Μακεδονίας στις αγορές της Βόρειας και Ανατολικής Ευρώπης, καθώς και την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου, στις εκτός της Θεσσαλονίκης αστικές περιοχές για οικιακή χρήση.
Το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης
Στο νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης εντάσσεται το σύνολο των δήμων που ανήκουν στους νομούς Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής και Κιλκίς, καθώς και οι δήμοι Αλεξάνδρειας από το νομό Ημαθίας, Πέλλας του νομού Πέλλας και Πύδνας-Κολινδρού του νομού Πιερίας.
Οι περιοχές των παραπάνω δήμων, μετά την ψήφιση του σχεδίου νόμου θα υπόκεινται στις ρυθμίσεις ενός συνεκτικού και ολοκληρωμένου πλαισίου κατευθύνσεων πολιτικής, στόχων, προτεραιοτήτων, προγραμμάτων και μέτρων, που είναι αναγκαία για τη χωροταξική και οικιστική οργάνωση, την οικονομική ανασυγκρότηση και την περιβαλλοντική προστασία τους.
Η περιοχή εφαρμογής του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης διακρίνεται σε 5 χωρικές ενότητες:
¾ την Ενότητα Μητροπολιτικού Κέντρου, που περιλαμβάνει τους δήμους Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Κορδελιού-Ευόσμου, Νεάπολης-Συκεών, Παύλου Μελά, Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Πυλαίας-Χορτιάτη, Χαλκηδόνας, Δέλτα, Θέρμης, Θερμαϊκού, και τις δημοτικές ενότητες Καλλιθέας και Ωραιοκάστρου του δήμου Ωραιοκάστρου.
¾ την Ενότητα Ευρύτερης Ζώνης Λιμνών, που περιλαμβάνει τους δήμους Λαγκαδά, Βόλβης, και τη δημοτική ενότητα Μυγδονίας του δήμου Ωραιοκάστρου, της Π.Ε. Θεσσαλονίκης.
¾ την Ενότητα Χαλκιδικής, που περιλαμβάνει τους δήμους Πολυγύρου, Σιθωνίας, Κασσάνδρας, Νέας Προποντίδας και Αριστοτέλη του ν.Χαλκιδικής.
¾ την Ενότητα Κιλκίς, που περιλαμβάνει τους δήμους Κιλκίς και Παιονίας του ν.Κιλκίς, και
¾ την Ενότητα Δυτικής Ζώνης Αξιού, που περιλαμβάνει τους δήμους Αλεξάνδρειας της Π.Ε. Ημαθίας, Πέλλας της Π.Ε. Πέλλας και Πύδνας-Κολινδρού της Π.Ε. Πιερίας.
Στο σχέδιο νόμου γίνονται εκτενείς αναφορές σε μέτρα και κατευθύνσεις πολιτικής για την υλοποίηση των στρατηγικών στόχων, στο σύνολο και τις επί μέρους χωρικές ενότητες του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, για την προώθηση της ανάπτυξης, της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας, την χωρική και κοινωνική συνοχή, την βελτίωση της ποιότητας ζωής, την εξασφάλιση της οικολογικής ισορροπίας και την προστασία των φυσικών και πολιτιστικών πόρων, την χωροταξική διάρθρωση των τομέων παραγωγής, του συστήματος των μεταφορών, των τεχνικών υποδομών, κ.ά.
Για την χωρική οργάνωση της Ενότητας Δυτικής Ζώνης Αξιού, όπου υπάγεται ο δήμος Αλεξάνδρειας, οι στόχοι και οι επιλογές που τίθενται στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνουν:
¾ την αξιοποίηση της καλής προσπελασιμότητας της περιοχής για τη δημιουργία-οργάνωση ζωνών μεταποιητικής και εμπορευματικής δραστηριότητας.
¾ την δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για τη διατήρηση και ενίσχυση της πρωτογενούς παραγωγής, μέσω της κατάλληλης οργάνωσης χρήσεων γης, μέτρων προστασίας των πόρων και δημιουργίας συμπληρωματικών υποδομών και εξυπηρετήσεων.
¾ Την ενίσχυση των αστικών κέντρων της Ενότητας (Αλεξάνδρεια, Γιαννιτσά, Αιγίνιο) σε υποδομές και κοινωνικό εξοπλισμό και την αξιοποίηση του στρατηγικής σημασίας άξονα Αλεξάνδρειας-Γιαννιτσών, με συνδυασμένη ανάπτυξη των γεωργικών και μεταποιητικών δραστηριοτήτων.
¾ Την ενίσχυση των υποδομών και της λειτουργικότητας των οικισμών που αναπτύσσονται γύρω από τα αστικά κέντρα της Ενότητας.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι προτάσεις (αναφέρονται στο παράρτημα του σχεδίου νόμου), για την πολιτιστική ανάπτυξη, την ανάδειξη και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ενότητας Δυτικής Ζώνης Αξιού.
Για την περιοχή, ειδικότερα, του δήμου Αλεξάνδρειας γίνεται πρόβλεψη:
¾ Μελέτης συνόλων με ιδιαίτερα πολεοδομικά και αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά, όπως των κτηρίων και αποθηκών του Σιδηροδρομικού Σταθμού και των σπιτιών του Εποικισμού που διασώζονται στο Πλατύ και των ιστορικών κτισμάτων που συνδέονται με την ιστορία των σιδηροδρόμων, στη Μεγάλη Γέφυρα και την Αλεξάνδρεια, με σκοπό την, μέσω προγραμμάτων, ανάδειξη και προστασία τους.
¾ Για την υλοποίηση προγραμμάτων πολιτιστικών διαδρομών και δικτύων, που συνδέουν αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, όπως η δημιουργία δικτύου που θα συνδέει προϊστορικές θέσεις (τούμπες) – μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται ο αρχαίος οικισμός της Κυψέλης του δήμου Αλεξάνδρειας και η δημιουργία δικτύου αρχαιολογικών χώρων της ιστορικής και βυζαντινής περιόδου – μεταξύ αυτών αναφέρονται το τόξο Ρωμαϊκής Γέφυρας στο Κλειδί και η Ρωμαϊκή πόλη στο Νησί του δήμου Αλεξάνδρειας.
Την ευθύνη για την εφαρμογή του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης θα έχει ο Οργανισμός Ρυθμιστικού, με όργανα το Διοικητικό Συμβούλιο και την Εκτελεστική Επιτροπή. Στο Διοικητικό Συμβούλιο προβλέπεται να συμμετέχουν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ως πρόεδρος, δήμαρχοι από άλλες περιοχές ευθύνης του Ρυθμιστικού και εκπρόσωποι των υπουργών Π.Ε.Κ.Α., Ανάπτυξης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης, του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας) και της Ένωσης Ελλήνων Χημικών (Περιφερειακό Τμήμα Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας).
Για την προώθηση των στρατηγικών στόχων του νέου Σχεδίου, ο Οργανισμός Ρυθμιστικού προβλέπεται να καταρτίζει ανά πενταετία «ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσης το οποίο εξειδικεύει τις αναγκαίες ενέργειες του Οργανισμού και όλων των αρμοδίων φορέων για την επίτευξη των στόχων, ορίζει τομείς προτεραιότητας και προσδιορίζει για κάθε τομέα εξειδικευμένα σχέδια δράσης». Τέλος, τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, τα Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης, τα σχέδια ανάπτυξης περιοχών δεύτερης κατοικίας, οι ζώνες οικιστικού ελέγχου, άλλα υποκείμενα σχέδια χρήσεων γης ή πολεοδομικής οργάνωσης, όπως και οι κανονιστικές και ατομικές πράξεις με τις οποίες επιχειρείται ρύθμιση χώρου, που αφορούν την περιοχή εφαρμογής του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, θα τελούν, μετά την έναρξη ισχύος του νόμου, υπό τον έλεγχο του Οργανισμού Ρυθμιστικού.
Αφήστε μια απάντηση