ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ-ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ «ΒΕΡΟΙΑ»
Πριν δέκα μέρες περίπου (Παρασκευή 20 Οκτωβρίου) η άσφαλτος βάφτηκε και πάλι κόκκινη. Ένας 20χρονος, ο Μανώλης Τσικόπουλος, συμμετέχοντας σε αυτοσχέδιους αγώνες με μηχανάκια στις γαλαρίες του εργοστασίου της ΔΕΗ Ασωμάτων, τραυματίστηκε βαριά και πέντε μέρες αργότερα εξέπνευσε στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας Νοσοκομείου της Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ περισσότεροι τους είκοσι νεαροί, συγκεντρώθηκαν στο συγκεκριμένο σημείο και έκαναν κόντρες και επιδείξεις μεταξύ τους. Αποτέλεσμα ήταν να συγκρουστεί το μηχανάκι του άτυχου νέου με αυτό ενός 15χρονου. Από την άσφαλτο ανασύρθηκε βαριά τραυματισμένος (στην συνέχεια δεν άντεξε στα τραύματά του) ο Τσικόπουλος και ελαφρά τραυματίας ο 15χρονος ο οποίος στερούνταν (δεν δικαιούνταν ως ανήλικος) διπλώματος οδήγησης.
Έτσι η Αστυνομία ως όφειλε συνέλαβε τους γονείς του ανήλικου για παραμέληση και παραχώρηση του δικύκλου και μετά τον σχηματισμό δικογραφίας αφέθηκαν ελεύθεροι.
Το γεγονός αυτό συγκλόνισε όχι μόνο την κοινωνία της Βέροιας και της Ημαθίας, αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας, εκεί δηλαδή όπου έφτασε η είδηση του τραγικού συμβάντος. Και όχι μόνο γιατί χάθηκε ένα νέο παιδί, αλλά γιατί σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας διοργανώνονται αυτοσχέδιοι αγώνες με μηχανάκια ή και αυτοκίνητα.
Ραντεβού μέσω SocialMedia
Η υπόθεση των αγώνων αυτών κρατούν αρκετά χρόνια. Στην Βέροια για τις κόντρες με μηχανάκια επιλέγονται συνήθως οι δρόμοι προς τις γαλαρίες της ΔΕΗ, παράλληλα με τον Αλιάκμονα και στην ευθεία του περιφερειακού δρόμου από τον Προμηθέα προς το Εργοχώρι. Στους αγώνες αυτούς συμμετέχουν ανήλικοι και νεαροί μέχρι 20 χρονών περίπου, είτε για μικροστοιχήματα (όχι απαραίτητα οικονομικά), είτε για επίδειξη των δίτροχών τους, είτε για επίδειξη των οδηγικών τους ικανοτήτων.
Οι όποιες κόντρες γίνονται με αυτοκίνητα, επιλέγεται η ευθεία προς την Κουλούρα, αλλά αργά το βράδυ όταν και δεν υπάρχει κίνηση. Στους αγώνες αυτούς συμμετέχουν κυρίως ενήλικες.
Όπως μας είπαν νεαροί που είτε συμμετέχουν, είτε παρακολουθούν αυτές τις κόντρες, οι οποίες όπως εξελίσσονται, πρόκειται για «κόντρες θανάτου», πέφτει «σύρμα» ή μήνυμα μέσω Facebook για το σημείο και την ώρα συνάντησης των αυτοσχέδιων αγώνων.
Όταν συγκεντρωθούν, άλλοι κάνουν «χαβαλέ», άλλοι «πωλούν μαγκιά» ιδιαίτερα αν υπάρχουν και κοπέλες και άλλοι, οι πιο ριψοκίνδυνοι κόντρες με υψηλές ταχύτητες για «παπάκια» και ελιγμούς.
«Στην δικιά μας την γενιά, πηγαίναμε στην Κουλούρα. Ήταν μια ευθεία. Τώρα τα παιδιά αυτά πηγαίνουν στις γαλαρίες. Δεν υπάρχει πιο επικίνδυνο μέρος» μας είπε ο Πρόεδρος της Λέσχης Μοτοσικλετιστών Βέροιας Μιχάλης Αισιόπουλος.
Το κράνος σώζει ζωές
Για την εξάλειψη του φαινομένου αυτού, δύο είναι οι βασικοί παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο. Η διαπαιδαγώγηση από τα σχολεία και τις οικογένειες και η αυστηρότερη αστυνόμευση.
«Οδηγάω 35 χρόνια μηχανή και έχω περάσει από αυτό το στάδιο. Όχι όμως στο στάδιο αυτό. Να μην φοράνε κράνος, να το έχουν στον αγκώνα και να κάνουν κάτι επικίνδυνο. Και το 90% οι θάνατοι είναι από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Τα παιδιά αυτά αν φορούσαν κράνος, δεν θα πάθαιναν τίποτα. Θα έσπαζαν χέρια, πόδια, αλλά δεν θα έχαναν την ζωή τους. Καθοριστικό ρόλο παίζουν οι γονείς. Δεν μπορεί να μην έχει δίπλωμα το παιδί σου και να του δίνεις το μηχανάκι να το οδηγεί. Ιδιαίτερα αυτό το παρατηρούμε στα χωριά» μας είπε ο Μιχάλης Αισιόπουλος, Πρόεδρος της Λέσχης Μοτοσικλετιστών Βέροιας (ΛΕΜΟΒ) και συμπληρώνει τονίζοντας:
«Ένα δεύτερο αφορά την Αστυνομία. Πρέπει να «κυνηγήσει» περισσότερο αυτούς που δεν φοράνε κράνος, γιατί τώρα τελευταία έχουν …μαλακώσει τα πράγματα. Να καλέσουν ακόμα και τους γονείς των να τους επιπλήξουν, όσο και αυτό και αν δεν ακούγεται σωστό. Όμως πρέπει για να προστατέψεις μια ζωή. Επίσης στα σχολεία πρέπει να πάει η Τροχαία να κάνει κάποια μαθήματα στα παιδιά. Πρέπει η πολιτεία να πάρει ανάλογες πρωτοβουλίες και να δώσει κατευθύνσεις σε ειδικούς και στην Αστυνομία».
Τέλος ο Μιχάλης Αισιόπουλος εκπροσωπώντας έναν φορέα που έχει αποκλειστική σχέση με τα δίτροχα είπε πως «πρέπει να πλησιάσουμε τα παιδιά αυτά. Ως ΛΕΜΟΒ είμαστε αρμόδιοι, αλλά να μας βοηθήσουν κάποιοι. Μία σκέψη είναι να πάρουμε κάποια κράνη και να τα χαρίσουμε. Όμως μεγαλύτερη επιτυχία όλων θα είναι να τα κάνουμε να τα φοράν. Στο κεφάλι και όχι στον αγκώνα».
Απαραίτητη η σχολική διαπαιδαγώγηση
Όλα στη ζωή και την πρόοδο ξεκινούν από την διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Και αυτό περνάει μέσα από τα σχολεία και την οικογένεια. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για την οδήγηση, ανεξαρτήτου ηλικίας.
«Είναι θέμα παιδείας. Είναι θέμα διαπαιδαγώγησης των νέων ανθρώπων ακόμα και από την σχολική ηλικία και αυτή είναι από 9 μέχρι 12 χρονών, όπως μας είπαν οι ειδικοί που ήρθαν στην επιτροπή μας. Όμως αυτό το στερείται από πολλές δεκαετίες η νεολαία μας και δεν έχει την απαραίτητη γνώση για να προστατεύσει τον εαυτό της στα επόμενα χρόνια την ενηλικίωσης της» μας είπε ο Βουλευτής Ημαθίας και Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας Γιώργος Ουρσουζίδης και συμπλήρωσε τονίζοντας πως «φέτος μόλις ξεκίνησε πιλοτικά κάποιες ώρες στα σχολειά το μάθημα της οδηγικής συμπεριφοράς και δυστυχώς τα 52 συνολικά πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής που κατασκευάστηκαν σ΄ όλη την χώρα δεν λειτούργησαν, παρά μόνο αποσπασματικά».
Μεγάλο οικονομικό κόστος
Με την ευκαιρία ο Γιώργος Ουρσουζίδης αναφέρθηκε και στο οικονομικό κόστος που προκύπτει από τα τροχαία στην πατρίδα μας.
«Ένα πολύ σοβαρό θέμα το οποίο αφορά την ίδια την ζωή των ανθρώπων, αλλά και έχει ένα τεράστιο οικονομικό κόστος.
Από το 2000 έως το 2015 έχουμε θρηνήσει 22.357 νεκρούς, 32.555 βαριά τραυματίες και ανάπηρους και 277.967 τραυματίες, στο 75% σε παραγωγική ηλικία. Δηλαδή μια πόλη σαν την Νάουσα σε 15 χρόνια την βγάλαμε από τον χάρτη. Το οικονομικό κόστος αναγόμενο με τους ευρωπαϊκούς δείκτες σε 81.140.700.000 ευρώ. Το ¼ του δημόσιου χρέους. Είναι αυτό που στερήσαμε από την ανάπτυξη, λιγότερο ανθρώπινο πόνο και επενδύσεις σε σχολεία, νοσοκομεία κ.α.».
Ανέλαβε την έρευνα πραγματογνώμονας
Για το θέμα των αυτοσχέδιων αγώνων και επιδείξεων με μηχανάκια, με αφορμή το θανατηφόρο περιστατικό στις γαλαρίες των Ασωμάτων, μιλήσαμε με τον Αστυνόμος Β’ Τάνο Πέτρο, Προϊστάμενο του Γραφείου Τύπου της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας.
Όπως μας είπε, πριν ολοκληρωθεί η πραγματογνωμοσύνη και να εξαχθεί το συμπέρασμα για τις συνθήκες της σύγκρουσης των δύο δίκυκλων, δεν μπορεί η Αστυνομία επίσημα να το χαρακτηρίσει ως αυτοσχέδιους αγώνες. Έτσι περιορίστηκε να μας δηλώσει τα εξής:
«Η Ελληνική Αστυνομία ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη στα θέματα ασφαλούς οδήγησης και οδικής ασφάλειας, με σκοπό να συμβάλλει στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, υπενθυμίζει σε όλους τους οδηγούς και τους χρήστες του οδικού δικτύου ότι η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας.
Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται η συνειδητή συμμόρφωση οδηγών και πεζών στους Κανόνες Οδικής Συμπεριφοράς, η αποφυγή της επιθετικής οδήγησης και η κατανόηση των πιθανών τραγικών συνεπειών που επιφυλάσσει η επικίνδυνη και μη συνετή οδήγηση».
Αφήστε μια απάντηση