Για όλα τα παιδάκια μας που πηγαίνουν σχολείο (κυρίως τα μικρότερα), αντλούμε πληροφορίες για την “σχολική τους ζωή” κυρίως από τους εκπαιδευτικούς και λιγότερο από τα ίδια.
Αυτό βέβαια είναι απολύτως φυσιολογικό καθώς αφενός τα παιδιά, λόγω της μικρής τους ηλικίας, δυσκολεύονται να οργανώσουν την σκέψη τους και έπειτα να την εκφράσουν λεκτικά, με τρόπο που θα περιγράφει τις εμπειρίες, τις σχέσεις ή τις ανάγκες που έχουν αναπτύξει.
Αφετέρου, δεν υπάρχει τίποτα πιο βαρετό για ένα παιδί, από το να συζητήσει για το τι συμβαίνει στο σχολείο, αφού μόλις έχει γυρίσει από αυτό!
Και κάπως έτσι καταλήγεις εσύ να το κοιτάς ευλαβικά στα χείλη, περιμένοντας να σου εξιστορήσει με κάθε λεπτομέρεια πως πέρασε την ημέρα του στο σχολείο, και αυτό να φωνάζει κλείνοντας την πόρτα: “Άσε με!” (Αν είσαι τυχερή και είναι μεγαλύτερο) ή “Θέλω Κinder!” σκαρφαλώνοντας κάπου (Aν είναι μικρότερο).
Στην καλύτερη των περιπτώσεων μπορεί να αποσπάσεις ένα “ήταν τέλεια στο σχολείο” ή ένα “δεν θέλω να ξαναπάω ποτέ!”.
Όποια και αν είναι η περίπτωση, αντιλαμβάνομαι την αγωνία σου να μάθεις τι συμβαίνει εκείνες τις ώρες που λείπει από το σπίτι και βρίσκεται στο σχολείο, με σκοπό μοιραστεί μαζί σου τις εμπειρίες του ή να το βοηθήσεις να διαχειριστεί τις δυσκολίες που πιθανόν αντιμετωπίζει.
Αρχικά, θα ήταν ιδανικό να ρωτήσεις το παιδί σχετικά με το σχολείο, τις απογευματινές ώρες ή το βράδυ. Αυτό γιατί, το παιδί γυρνώντας από το σχολείο, θέλει να αλλάξει παραστάσεις και να ασχοληθεί με πράγματα που απολαμβάνει να κάνει στο σπίτι και του έχουν λείψει όσο ήταν σχολείο. Επομένως, αν προσπαθήσεις εκείνη την ώρα να του αποσπάσεις τις πολύτιμες για εσένα πληροφορίες, μάλλον θα καταλήξεις να γίνεις ενοχλητική για το ίδιο.
Επιπλέον, όταν το παιδί γυρίζει από το σχολείο, όλες οι εμπειρίες που είχε σε αυτό, είναι ακόμα πολύ “φρέσκες”. Δηλαδή, διαθέτει ακόμα μεγάλη συναισθηματική φόρτιση για όσα συνέβησαν μέσα στην μέρα του. Είναι σίγουρο πως θα σκεφτεί και θα επεξεργαστεί ξανά τις εμπειρίες του, πολλές φορές μέσα στη μέρα, πιο ήρεμα και αντικειμενικά και ίσως αλλάξει και γνώμη για πολλά πράγματα, αφού τα γεγονότα αποτυπωθούν πιο ξεκάθαρα στο μυαλό του.
Δες όμως και κάποιες εναλλακτικές ερωτήσεις που μπορεί να σου αποκαλύψουν πολλά περισσότερα από όσα πίστευες.
Συναισθήματα – Εμπειρίες
1) Πες μου τι σου άρεσε πολύ σήμερα στο σχολείο.
2)Πες μου τι είχε πλάκα ή με τι γέλασες σήμερα στο σχολείο.
3)Πες μου τι ήταν χάλια στο σχολείο.
4)Πoιo ήταν το πιο φοβερό πράγμα που έγινε σήμερα;
5)Ποιο ήταν το πιο βαρετό από όλα;
6) Πες μου κάτι που το άκουσες για πρώτη φορά!
Σχέση με τους συμμαθητές
1) Με ποιον έπαιξες σήμερα (στο διάλειμμα);
2) Ποιος σε βοήθησε σήμερα να κάνεις κάτι;
3) Χρειάστηκε κάποιος την βοήθεια σου;
4) Αν ερχόταν μια κακιά μάγισσα και έπαιρνε ένα παιδάκι, ποιο παιδάκι θα της έδινες; Γιατί;΄
5) Νομίζεις πως στεναχώρησες κάποιο παιδάκι σήμερα; Τι θα του έλεγες τώρα αν ήταν εδώ;
6) Υπάρχει κάποιο παιδάκι με το οποίο θα ήθελες να παίξεις, αλλά δεν το έχεις κάνει ακόμα; Γιατί;
7) Ποιος είναι ο πιο αστείος μες την τάξη σου; Γιατί;
Πληροφορίες για την/τον εκπαιδευτικό
1) Ποια λέξη λέει πιο συχνά η κυρία/ ο κύριος;
2) Ποια λέξη λέει πιο δυνατά η κυρία/ ο κύριος;
3) Χαμογελάει πολύ ή λίγο;
4) Είναι αστεία/αστείος;
5) Αναφέρει η κυρία/ ο κύριος ποιο παιδάκι είναι καλύτερο ή όχι και τόσο;
1) Πες μου τρία διαφορετικά πράγμα που έκανες σήμερα με το μολύβι σου;
2) Ποιο πράγμα θα ήθελες να κάνετε περισσότερο/λιγότερο μέσα στη τάξη;
3) Μιλάει μόνο η κυρία/ο κύριος ή συζητάτε όλοι μαζί;
4) Αν ήσουν εσύ δασκάλα/δάσκαλος για μια μέρα τι θα έκανες;
Παιδαγωγός Α.Π.Θ.
Αφήστε μια απάντηση