Ο Δημήτρης Πανταζόπουλος, θεολόγος – ερευνητής της τοπικής ιστορίας και λαογραφίας της περιοχής του Ρουμλουκιού, όπως υπογράφει το κείμενο που μας έστειλε, με… αφορμή την χτεσινή μας δημοσίευση για την Αγία Ζώνη στο Νεοχώρι, έγραψε τα εξής (Το κείμενο δημοσιεύεται αυτούσιο όπως το λάβαμε) :
Με αφορμή ένα ανυπόγραφο άρθρο με τίτλο «Δεν έπιασε το «τρικ» με την Αγία Ζώνη στο Νεοχώρι» που αναρτήθηκε στο τοπικό ηλεκτρονικό μέσο ενημέρωσης Αλεξάνδρεια – Γιδάς, σχετικά με την εκδήλωση στο Νεοχώρι στις 30/8/ και αφορούσε την περιφορά της εικόνας της Αγίας Ζώνης της Παναγίας, και που τελικά παρά τις αντίξοες συνθήκες που φρόντισαν κάποιοι να δημιουργήσουν, πραγματοποιήθηκε, θα ήθελα να κάνω μερικές διευκρινήσεις.
Καταρχήν δεν μπορώ να δεχτώ τον όρο «τρικ», για ένα ολόκληρο χωριό για μια ολόκληρη και συλλογική προσπάθεια τόσων ανθρώπων, όλων των ηλικιών. Ήταν εμφανές ότι δεν επρόκειτο για την αυθεντική Άγια Ζώνη αλλά για εικόνα, όπως απεικονιζόταν εμφανέστατα μάλιστα και στην αφίσα που κυκλοφόρησε. Το θέμα της εικόνας ονομάζεται « Η Κατάθεση της Τίμιας Ζώνης της Θεοτόκου» και σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση, η Παναγία προσέφερε την Αγία Ζώνη Της στον Απόστολο Θωμά την ώρα που ανέβαινε στον ουρανό. Αυτό ήταν όλο. Δεν υπάρχει κάποιος δόλος, αφού η πρόσκληση δεν υπόσχεται πουθενά το αυθεντικό λείψανο της Άγιας Ζώνης, η οποία όπως ξέρουμε όλοι φυλάσσεται στην μονή Βατοπεδίου. Άλλωστε, στην περίπτωση που θα φιλοξενούνταν το αυθεντικό λείψανο της Αγίας Ζώνης είμαι σίγουρος ότι θα αναφέρονταν οποσδήποτε στην πρόσκληση. Κάτι που δεν έγινε.
Οι συμπολίτες μας που παρευρέθηκαν εκεί, γνώριζαν τι πήγαιναν να δουν. Δεν είδα κάποιον να είναι ή να νιώθει «εξαπατημένος». Η διατύπωση της πρόσκλησης σαφώς υπήρξε λανθασμένη, ίσως λόγω «άγνοιας» όπως δέχεται και η Μητρόπολη αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ακυρώσει την όλη εκδήλωση. Κατά την άποψή μου, χρησιμοποιήθηκε η ντοπιολαλιά που ευτυχώς ομιλείται ακόμα στο Νεοχώρι. Οι παππούδες μας έλεγαν ότι «θα πάμε στο Γιδά για την περιφορά της Παναγιάς» και όχι της εικόνας της Παναγιάς. Ελπίζω του χρόνου να υπάρξει σχετική συνεργασία με την Μητρόπολη για να αποφευχθούν παρόμοιες παρεξηγήσεις.
Θα ήθελα όμως να αναφερθώ και σε ένα ακόμα θέμα που δεν σας κρύβω ότι με προσβάλει. Με προσβάλει η προσπάθεια που βλέπω να εκδηλώνεται για να θεωρηθούν οι άνθρωποι του Νεοχωρίου ως θεομπαίχτες και βλάσφημοι. Ως θεολόγος και ως ερευνητής της τοπικής ιστορίας και λαογραφίας, θέλω να πω ότι οι Νεοχωρίτες φημίζονται, όπως και όλο το Ρουμλούκι για το ανεπτυγμένο θρησκευτικό τους συναίσθημα. Οι πρόγονοί τους είχαν νεκρούς στον Μακεδονικό αγώνα και το χωριό τους δέχθηκε πρώτο επίθεση από τους Κομιτατζήδες του Βάλτου, κινδυνεύοντας να πυρποληθεί για τον ψόγο ότι ήσαν έλληνες και πιστοί στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Τώρα αν ήταν επιτυχημένη η εκδήλωση μετά το θρησκευτικό τελετουργικό, προφανώς και ήταν, και αυτό κυρίως ενόχλησε του επικριτές της. Προσωπικά απόλαυσα τα 40 παιδάκια του χορευτικού συλλόγου στους χορούς, όπως και τους παππούδες τους να τα καμαρώνουν. Επίσης απόλαυσα τις δεκάδες γυναίκες με τις ποδιές τους στη μέση να καταπιάνονται με τις εργασίες της εκδήλωσης, που μου έφεραν στο νου θύμισες από παλαιούς Ρουμλουκιώτικους γάμους, που ευτυχώς πρόλαβα να δω.
Θεωρώ αδιανόητο σε ένα οικισμό 600 κατοίκων να υπάρχουν δυο πολιτιστικοί σύλλογοι με το ίδιο ακριβώς αντικείμενο ενασχόλησης και μάλιστα να βρίσκονται σε έναν αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ τους. Είναι άσχημο στενοί συγγενείς να μη μιλάνε μεταξύ τους, λόγω της δραστηριοποίησής τους στον ένα ή στον άλλο σύλλογο, με κοινό στόχο να υπηρετήσουν την παράδοση. Ο πολιτισμός αυτού του επιπέδου πρέπει να ενώνει και όχι να διαιρεί κοινωνίες.
Ως εκ τούτου, πιστεύω πως το Νεοχώρι έχει ανάγκη ιδιαίτερης έρευνας, τόσο για λόγους δημοσιογραφικούς όσο και για κοινωνιολογικούς ή ακόμα και άλλους… Τέλος εύχομαι, να μην συμπέσουν την επόμενη χρονιά οι εκδηλώσεις με τις αντίστοιχες του Αγίου Αλεξάνδρου στο Γιδά. Μπορεί να υπάρξει συνεννόηση.
Αλεξάνδρεια-Γιδάς: Το άρθρο δεν δημοσιεύτηκε ανυπόγραφο, δημοσιεύτηκε από το Αλεξάνδρεια-Γιδάς
Αφήστε μια απάντηση