Το πρώτο τρίμηνο του 2013 θα δρομολογηθεί ο νέος μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού, δηλώνει ο Γιάννης Βρούτσης. Στη συνέντευξή του στο capital.gr, ο υπουργός Εργασίας αποκλείει νέες μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις και υποστηρίζει ότι η εκταμίευση της δόσης αντιστρέφει την ψυχολογία, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για…
αποκλιμάκωση της ανεργίας, μέσα από επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας. Τονίζει, επίσης, ότι ο τριμερής διάλογος των κοινωνικών εταίρων είναι ανοιχτός και προαναγγέλλει την ενίσχυση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, στα πρότυπα του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας.
Συνέντευξη στον Αιμίλιο Περδικάρη
– Η δόση αποδεσμεύτηκε. Τι σημαίνει αυτό για τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης; Είναι δικαιολογημένοι οι πανηγυρισμοί;
Δεν υπήρξαν πανηγυρισμοί. Πρέπει, όμως, να γίνει κατανοητό ότι η κομβική σημασία των πρόσφατων αποφάσεων έγκειται στο ότι ένα πρόγραμμα ατελείωτης λιτότητας μετατρέπεται πλέον σε ένα βιώσιμο σχέδιο που τολμά μεταρρυθμίσεις και οδηγεί στην ανάπτυξη. Πρώτα απ’ όλα, αντιστρέφεται μία ψυχολογία ηττημένου που κυριαρχεί στην ελληνική κοινωνία και πλέον οι προσδοκίες όλων αποκτούν ένα θετικό πρόσημο. Εκτός των άλλων, μία θετική ψυχολογία ανοίγει δρόμους και στο οικονομικό περιβάλλον, αναγκαίο συστατικό για την επίτευξη εγχώριων και ξένων επενδύσεων.
– Για τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης και την υλοποίησή τους, είναι απαραίτητος ένας ανασχηματισμός;
Το αναγκαίο ή όχι ενός ενδεχόμενου ανασχηματισμού κρίνεται από αυτόν που έχει την ευθύνη της αξιολόγησης και συντονισμού του κυβερνητικού έργου, δηλαδή τον Πρωθυπουργό. Υπάρχουν, βέβαια, πάντα εκ των πραγμάτων περιθώρια βελτίωσης της λειτουργίας μιας κυβέρνησης.
– Το «όχι» της ΔΗΜΑΡ στα εργασιακά θεωρείτε ότι ήταν μια αντιφατική στάση ως προς τη στήριξη που δίνει στην κυβέρνηση; Ή μπορείτε να κατανοήσετε και να δικαιολογήσετε πολιτικά τη στάση αυτή;
Δεν θα ήθελα να υπεισέλθω σε μια κριτική των πολιτικών αξιολογήσεων και ιεραρχήσεων της ΔΗΜΑΡ, ως κυβερνητικού εταίρου. Θα περιοριστώ μόνο να πω ότι η συνολική παρουσία της ΔΗΜΑΡ ήταν και συνεχίζει να είναι χρήσιμη για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία της κυβέρνησης συνεργασίας.
– Η αντιπολίτευση σάς κατηγορεί για έλλειψη διαπραγμάτευσης. Υπήρξε επαρκής διαπραγμάτευση με τους εταίρους, τόσο σε κεντρικό επίπεδο όσο και σε ό,τι αφορά το υπουργείο σας;
Ποιος πιστεύει ειλικρινά ότι η αποκατάσταση της αξιοπιστίας της χώρας, η εκταμίευση της δόσης, οι ευνοϊκές ρυθμίσεις για την απομείωση του χρέους, η διασφάλιση της παραμονής μας στο ευρώ, οι προϋποθέσεις για την ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά έγιναν με τον αυτόματο πιλότο; Μόνο όποιος εθελοτυφλεί…
– Πώς διασφαλίζεται ο κατώτατος μισθός και πότε θα είναι έτοιμη η υπουργική απόφαση για τον καθορισμό του νέου μηχανισμού του; Σας φοβίζει ενδεχόμενη έκρηξη απολύσεων και μειώσεων μισθών και είστε έτοιμοι να αντιμετωπίσετε το φαινόμενο, με δεδομένη την αποδυνάμωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας;
Όπως είναι γνωστό, έχει ήδη νομοθετηθεί ένας νέος μηχανισμός καθορισμού κατώτατου μισθού, όπου το κράτος, ύστερα από διαβούλευση με κοινωνικούς εταίρους και άλλους φορείς, θα έχει τον αποφασιστικό ρόλο. Όπως συμβαίνει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες δηλαδή. Η εξειδίκευση της διαδικασίας νομοθέτησης θα προσδιοριστεί με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου το α’ τρίμηνο του 2013.
Το νέο πλαίσιο της αγοράς εργασίας έχει καταστεί περισσότερο ευέλικτο και ευνοϊκό για τη δημιουργία θέσεων εργασίας στην επίσημη και φανερή οικονομία. Οι διοικητικές επιβαρύνσεις που συνεπάγονταν υψηλό γραφειοκρατικό κόστος για τις επιχειρήσεις έχουν μειωθεί (π.χ. προεγκρίσεις και κοινοποιήσεις στο ΣΕΠΕ, ηλεκτρονική διασύνδεση ΣΕΠΕ – ΟΑΕΔ, κ.λπ.). Συνεπώς, δεν υπάρχει πλέον δικαιολογία για την εκτεταμένη παραβατικότητα που παρατηρείται. Ούτε η κρίση μπορεί να είναι άλλοθι για παραβατικές συμπεριφορές και καταχρηστικές πρακτικές εκ μέρους των εργοδοτών. Επίσης, μέσα από σκληρές διαπραγματεύσεις καταφέραμε να εξασφαλίσουμε, στο μέτρο που μπορεί να οριστεί η παρέμβαση του υπουργείου, ισχυρά αντικίνητρα για πιθανές απολύσεις σε όσους εργάζονται σήμερα.
Το ΣΕΠΕ, τέλος, αναβαθμίζεται. Τα δε στελέχη του θα θωρακιστούν θεσμικά κατά το πρότυπο των στελεχών του ΣΔΟΕ, θα υπάρχει η συνδρομή και της Οικονομικής Αστυνομίας, ενώ οι ποινές για την αδήλωτη εργασία θα αυστηροποιηθούν.
– Μπορείτε να δεσμευτείτε ότι δεν θα υπάρξουν νέες παρεμβάσεις σε εργασιακό και ασφαλιστικό, με επιπλέον περικοπές στις συντάξεις σε περίπτωση που εφαρμοστεί η “ρήτρα αποκλίσεων”;
Εκτιμώ ότι οι αλλαγές των δυόμισι τελευταίων ετών στα εργασιακά έχουν κλείσει όλα τα σχετικά θέματα που έθεσαν οι δανειστές μας από την υπαγωγή της χώρας στο χρηματοδοτικό μηχανισμό στήριξης μέχρι σήμερα. Παράλληλα, όπως ανέφερε και ο υπουργός Οικονομικών, δεν πρόκειται να υπάρξουν νέα μέτρα που να θίγουν μισθούς και συντάξεις.
Εξάλλου, πρέπει να επισημάνω ότι ο κύριος στόχος που έχει τεθεί από την τρόϊκα είναι η μείωση του μοναδιαίου κόστους εργασίας κατά 15% την τριετία 2012-2014, προκειμένου να καλύψει η χώρα το χάσμα ανταγωνιστικότητας που είχε δημιουργηθεί την τελευταία δεκαετία. Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι, με την εφαρμογή και ωρίμανση των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί, ο στόχος θα υπερκαλυφθεί.
Συνεπώς, αυτό που προέχει τώρα, είναι η συνεπής εφαρμογή των ήδη ψηφισθέντων μέτρων, αλλά και η υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
– Ποιος είναι ο στόχος του υπουργείου για την ανεργία μέσα στο 2013; Πώς θα αντιμετωπίσετε ιδιαίτερα την έκρηξη της ανεργίας των νέων, αλλά και όσων βρίσκονται σε προσυνταξιοδοτικό καθεστώς;
Ο στόχος του υπουργείου είναι να συγκρατήσει τα επίπεδα ανεργίας και να μετριάσει τις επιπτώσεις της πολύχρονης ύφεσης στην οποία έχει περιέλθει η ελληνική οικονομία. Ωστόσο, πρέπει να γίνει νοητό ότι θέσεις ανεργίας δεν δημιουργούνται με υπουργικές αποφάσεις, νομοθετήματα ή με επιβολή στις επιχειρήσεις. Μόνο όταν ξεκινήσουν ξανά οι θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης, επανεκκινήσει η οικονομία και τονωθεί η ανταγωνιστικότητα, θα μπορούμε να μιλάμε για ουσιαστική αποκλιμάκωση της ανεργίας.
Και αυτό δεν θα αργήσει να έρθει. Από την πλευρά μας, ενεργοποιούμε κάθε διαθέσιμο πόρο προκειμένου να δώσουμε ευκαιρίες απασχόλησης και επανένταξης στην αγορά εργασίας. Π.χ. το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την απασχόληση των νέων, στο οποίο για πρώτη φορά ενοποιούνται όλες οι δράσεις που αφορούν την απασχόληση των νέων, από πολλά διαφορετικά υπουργεία και φορείς, σε ένα ενιαίο και ολοκληρωμένο σχέδιο. Πρόκειται για «πακέτο» μέτρων και παρεμβάσεων που χρηματοδοτούνται με 537 εκατ. ευρώ κοινοτικοί πόροι) και θα ωφελήσουν συνολικά 337.000 νέους.
Παράλληλα, με νέες δράσεις προώθησης της κοινωνικής οικονομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, προχωρούμε στη συστηματική αξιοποίηση ενός κοιτάσματος απασχόλησης με πολλές δυνατότητες.
– Το Διεθνές Γραφείο Εργασίας εγκαλεί την κυβέρνηση για παράνομες αποφάσεις και ρυθμίσεις με την εφαρμογή του Μνημονίου. Σκοπεύετε να συμμορφωθείτε στις υποδείξεις του;
Το Διεθνές Γραφείο Εργασίας εξέδωσε γνωμοδοτικού χαρακτήρα συστάσεις, θέτοντας τον προβληματισμό εάν ρυθμίσεις που αφορούν αλλαγές στο σύστημα συλλογικών διαπραγματεύσεων και άλλα πεδία του εργατικού δικαίου στην Ελλάδα – παρόμοιες, πάντως, με αντίστοιχες αλλαγές που έχουν συντελεστεί και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες τα τελευταία χρόνια – είναι συμβατές με το πνεύμα και τις γενικές αρχές των διεθνών συμβάσεων εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνει την επανεξέταση κάποιων ρυθμίσεων, μέσω διαδικασιών τριμερούς κοινωνικού διαλόγου.
Θέλω να επισημάνω ότι ο τριμερής κοινωνικός διάλογος που έχουμε ξεκινήσει με τους κοινωνικούς εταίρους είναι ανοιχτός σε κάθε θέμα που οι κοινωνικοί εταίροι θεωρούν ότι πρέπει να συζητηθεί.
– Πώς θα επιτευχθεί πλεονασματικός κοινωνικός προϋπολογισμός το 2013, με δεδομένα τα ελλείμματα των ταμείων, τη μείωση των εισφορών και των εισροών λόγω ανεργίας και μισθολογικών περικοπών, αλλά και το κύμα πρόωρων συνταξιοδοτήσεων;
Στα στοιχεία του Κοινωνικού προϋπολογισμού αναλύεται, με τις πιο αυστηρές προβλέψεις της πορείας της ύφεσης και της ανεργίας, η οικονομική θέση των Ταμείων και όσον αφορά στο 2013, εμφανίζουν πλεόνασμα ύψους 2,81 δις ευρώ. Και δεν είναι μόνο από περικοπές, αλλά και από μέτρα εξορθολογισμού παροχών, διακοπής παράνομων συντάξεων, μείωσης λειτουργικών δαπανών.
Αν δεν προχωρούσαμε σε μείωση λειτουργικών δαπανών, τα Ταμεία θα εμφάνιζαν έλλειμμα 1,9 δις και τότε θα έπρεπε να αφαιρεθεί το τμήμα της σύνταξης. Θα είχαμε μία άτακτη περικοπή των συντάξεων, δηλαδή. Για το διάστημα 2013-2016 έχουμε προβλέψει στο Μεσοπρόθεσμο ότι η χρηματοδότηση των Ταμείων θα ανέλθει στα 97 δις, εκ των οποίων τα 59,8 δις από ασφαλιστικές εισφορές και 41,4 δις ως κρατική χρηματοδότηση. Και τα αποτελέσματα αυτά έγιναν παραδεκτά με τις πιο δυσμενείς εκτιμήσεις ως προς την εξέλιξη της ύφεσης και την ανεργία.
– Θα υπάρξουν παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση της περαιτέρω μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών;
Ήδη οι ασφαλιστικές εισφορές έχουν μειωθεί κατά 1,1 μονάδες, όσο δηλαδή και οι εργοδοτικές εισφορές υπέρ των καταργηθέντων Οργανισμών Εργατικής Εστίας και Κατοικίας. Έχει εκπονηθεί σχέδιο για τη σωρευτική σταδιακή μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες έως το 2016. Μια τέτοια σημαντική μείωση θα συνοδεύεται, πάντως, από ανάλογη διεύρυνση της εισφοροσυλλεκτικής βάσης, προκειμένου να μην υπάρχουν υστερήσεις στα έσοδα του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.
– Με αφορμή τη συμφωνία HP-Cosco-ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλες επενδυτικές πρωτοβουλίες, υπάρχει σχέδιο για Ειδικές Οικονομικές Ζώνες που θα διέπονται από ειδικό εργασιακό και φορολογικό καθεστώς;
Οι παραπάνω επενδυτικές πρωτοβουλίες καταδεικνύουν το αυτονόητο. Ότι η Ελλάδα ανακτά ξανά τη θέση της στο χάρτη της επενδυτικής εμπιστοσύνης. Υποδηλώνουν, σε κάθε περίπτωση, ότι βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο για τη επανεκκίνηση της οικονομίας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Με την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων της αγοράς εργασίας τα δύο τελευταία χρόνια, έχει διαμορφωθεί ένα γενικό, ευέλικτο και αποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο, το οποίο επιτρέπει την ανάπτυξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και τη δημιουργία απασχόλησης.
Συνεπώς, δεν τίθεται – ούτε ποτέ τέθηκε – ζήτημα ειδικών εργασιακών καθεστώτων.
Πηγή:www.capital.gr
Αφήστε μια απάντηση